خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/23 - 17:03
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مفتح در دیدار با سفیر رومانی در تهران:

تاکید بر رفع موانع احتمالی در مسیر راه گسترش مبادلات اقتصادی بین ایران و رومانی

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و رومانی با اشاره به اینکه مجلس از توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی استقبال و حمایت می‌کند، بر رفع موانع احتمالی در مسیر راه گسترش مبادلات اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، خانم میرلا کارمن گرکو سفیر رومانی در تهران امروز (سه‌شنبه 23 آذر 1400) با  محمدمهدی مفتح رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و رومانی دیدار و گفتگو کرد.



مفتح در این دیدار با اشاره به سابقه 120 ساله روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی، گفت: تاریخ دیرینه همکاری‌های بین دو کشور بستر مناسبی برای توسعه و گسترش ارتباطات در عرصه های مختلف فراهم آورده است.  



وی با اشاره به نقش مجالس در توسعه روابط بین کشورها، تصریح کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی نقش مهمی در گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی برعهده دارند که این اثربخشی با ارتقای دیدارها و گفتگوها تقویت خواهد شد.



نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان روند رو به رشد مناسبات جمهوری اسلامی ایران و رومانی، افزود: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در مسیر توسعه مناسبات بین دو کشور وجود دارد که با همکاری سفرای دو کشور و گروه‎های دوستی پارلمانی باید به حالت بالفعل تبدیل شود.



وی با بیان اینکه زمینه توسعه روابط بین دو کشور در سطوح مختلف وجود دارد، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی از توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی استقبال و حمایت می‌کند.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و رومانی در پایان بر رفع موانع احتمالی در مسیر راه گسترش مبادلات اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.



عباسی: نیازهای رومانی در حوزه محصولات پتروشیمی  زمینه‌ای برای توسعه همکار‌ی‌های فیمابین است



فریدون عباسی دوانی نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و رومانی ابراز امیدواری کرد تا این دیدار زمینه‌ساز توسعه روابط بین دو کشور در آینده‌ شود.



نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید و رایزنی‌ تیم‌های اقتصادی رومانی از منطقه ویژه اقتصادی کازرون، خاطرنشان کرد: امیدواریم این گفتگوها به توسعه روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی کمک نماید.



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ظرفیت‌های ایران در تولید فرآورده‌های نفتی، تاکید کرد: نیازهای رومانی در حوزه گاز، محصولات پتروشیمی و همچنین توانمندی این کشور در تولید محصولات کشاورزی و دامی بستر مناسبی برای توسعه همکار‌ی‌های فیمابین در بخش‌های مختلف خصوصا موضوعات تجاری و اقتصادی به وجود آورده است.



کارمن گرکو: مباحث اقتصادی یکی از زمینه‌های اصلی توسعه روابط بین ایران و رومانی



خانم میرلا  کارمن گرکو سفیر رومانی در تهران نیز در این نشست با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه جمهوری اسلامی ایران و رومانی ابراز امیدواری کرد تا این روابطه با تعاملات بیشتر نسبت به گذشته توسعه پیدا کند.



وی افزود: از طریق روابط دیپلماتیک و همکاری بین گروه‌های دوستی پارلمانی تلاش خواهیم کرد تا تعاملات فیمابین تعمیق پیدا کند.



سفیر رومانی در تهران یکی از زمینه‌های اصلی توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی را مباحث اقتصادی دانست و عنوان کرد: بخارست به دنبال گسترش روابط با تهران است و در این زمینه عزم جدی‌ای در بین دولتمردان این کشور وجود دارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 333634
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار